Aktualności

Wyniki rejestracji ciągników i przyczep za 2018 rok

15.01.2019

Polska Izba Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych przygotowuje comiesięczne raporty dotyczące rejestracji ciągników i przyczep rolniczych. Raporty sporządzane są na podstawie danych CEPIK i wysyłane są do członków Izby oraz do dziennikarzy prasy branżowej.

Rynek ciągników nowych.

Podobnie jak rok temu również  w tym roku w grudniu zanotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży w stosunku do poprzednich miesięcy. Nie był to co prawda wzrost aż tak duży jak przed rokiem, niemniej 1536 szt. to niemal trzykrotnie więcej niż w listopadzie br (568 szt.).  Ten jednorazowy wzrost podobnie jak w 2017 r. związany jest z nowymi przepisami dot. homologacji ciągników, wchodzącymi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Ciągniki nie spełniające nowych wymogów musiały być zarejestrowane do końca roku. W rezultacie, w ciągu całego roku, notujemy 9064 szt. zarejestrowanych nowych ciągników. To o 1786 szt, mniej niż w 2017 r., co oznacza spadek o 16,5%.

 

Najpopularniejsze marki.

Liderem 2018 roku pozostaje marka New Holland. 1936 szt. zarejestrowanych maszyn pozwoliło na osiągnięcie 21,4% rynku. Daje to znaczenie mocniejszą pozycje niż przed rokiem, kiedy to New Holland zanotował 14,6% udziałów (1581 szt.).

Na drugim miejscu plasuje się John Deere, ze sprzedażą na poziomie 1530 szt. i 16,9% udziałów rynkowych. Dla John Deera to również więcej niż przed rokiem – dokładnie o 5 pp w udziałach (11,9% w 2017) i o 240 szt.

Obie marki mimo spadku całego rynku notują wzrost sprzedaży – New Holland o 22,5%, John Deere o 18,6%.
A zatem dwie pierwsze pozycje nie uległy zmianie i wyglądają dokładnie tak, jak na koniec 2017 roku. Nieco więcej zmian widzimy na kolejnych miejscach. Na trzecią pozycję (z piątej przed rokiem) awansuje Kubota. Mimo spadku rejestracji o 144 szt. udaje się osiągnąć 10,3% udziałów rynkowych (932 szt. zarejestrowanych maszyn). Z trzeciej na czwartą pozycję spada Zetor osiągając sprzedaż na poziomie 795 szt. i 8,8% udziałów. Z siódmego miejsca na piąte awansują Case IH osiągając 8,6% udziałów i 775 szt. Powyżej 5% udziałów osiąga jeszcze jedynie DeutzFahr i zajmuje szóste miejsce z udziałami 7,3% i sprzedażą na poziomie 663 szt. Jest to jednak spadek o dwie pozycje w rankingu w porównaniu do 2017 roku.

Dalsze miejsca zajmują Valtra – 4% udziałów rynkowych (363 szt.) i Ursus 3,9% (354 szt.). Ursus notuje największy procentowy spadek rejestracji (-62,9%). Przed rokiem udziały rynkowe wynosiły 8,8% przy 955 szt. zarejestrowanych nowych maszynach.

Rynek przyczep nowych.

W grudniu ilość rejestracji nowych przyczep była niewiele wyższa niż miesiąc wcześniej. Wyniosła 353 szt. w stosunku do 325 szt. w listopadzie. Był to jednak wynik gorszy niż w analogicznym miesiącu 2017, kiedy to zarejestrowano 396 szt. nowych przyczep. Oznacza to spadek w stosunku do grudnia 2017 o 10,8%. W ciągu całego roku zarejestrowano 5021 szt. nowych przyczep. Jest to o 318 szt. więcej niż w 2017, kiedy to notowaliśmy 4703 szt. Oznacza to wzrost rejestracji o 6,8%.

Najpopularniejsze marki.

Pronar jest niekwestionowanym liderem w 2018 roku. Zarejestrowano 2338 szt. nowych przyczep tej marki, co stanowi aż 46,6% udziałów rynkowych. Tym samym Pronar umocnił swoją pozycję w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy to posiadał 41,7% udziałów. W 2018 roku notuje o 378 rejestracji więcej niż rok wcześniej. Drugie miejsce, mimo spadku sprzedaży o 158 szt. utrzymuje Metal-Fach z udziałami na poziomie 10,7%. Na trzecim miejscu Metaltech (8,0%) wyprzedając tylko o 3 szt. kolejną markę – Wielton (7,9%). Notujemy 400 szt. zarejestrowanych nowych przyczep marki Metaltech. To o 17 szt. mniej niż przed rokiem i 397 szt. przyczep Wielton, który notuje wzrost o 62 szt. Pierwszą piątkę zamyka Zasław z 263 sztukami nowych przyczep. Co ciekawe, z wymienionych marek tylko Pronar i Wielton notują wzrost w stosunku do 2017 r., pozostałe tracą sprzedaż rok do roku.